Події
Конференція відбудеться 22 грудня 2020 р. у форматі он-лайн. Всіх зацікавлених запрошуємо взяти участь.
Докладніше: → ihed.org.ua.. → erasmusplus.org.ua..
Міністерська конференція з питань розвитку Болонського процесу (19.11.2020, м. Рим, on-line)
Конференція міністрів вищої освіти Європейського простору вищої освіти «Embrace the challenge, create new opportunities and cancel differences».
Програма вдосконалення викладання у вищій освіті (навчання викладачів) – третій етап навчання
19, 20, 29 та 30 жовтня 2020 р. відбулася серія вебінарів, які для учасників Програми провели тренери британської агенції Advance HE https://www.advance-he.ac.uk
Тематика вебінарів:
- Дизайн / розроблення освітньої програми – ключові концепції.
- Дизайн / розроблення навчальної дисципліни – ключові концепції.
- Активне планування та моделювання змін.
- Креативні підходи до навчання та викладання.
- Педагогічні підходи, що забезпечують значний вплив – симуляції, проблемно-орієнтоване навчання (навчання на основі кейсів), геймификація.
- Ефективне викладання та навчання онлайн: інновації та вплив
Учасниками Програми є викладачі 10 університетів України:
- Запорізький національний університет;
- Київський національний університет імені Тараса Шевченка;
- Львівський національний університет імені Івана Франка;
- Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького;
- Національний університет «Острозька академія»;
- Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя;
- Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»;
- Сумський державний університет;
- Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка;
- Український державний університет залізничного транспорту.
Онлайн сесії базувалися на інтенсивній підготовчій діяльності учасників Програми з матеріалами та завданнями, розміщеними у навчальному середовищі Brightspace.
Загальна інформація про Програму
Програма вдосконалення викладання у вищій освіті реалізується Інститутом вищої освіти НАПН України у партнерстві з Британською Радою в Україні, за участі британської агенції Advance HE та за підтримки Міністерства освіти і науки України та Національного агентства забезпечення якості вищої освіти.
Мета Програми – підвищення якості вищої освіти України шляхом розвитку інституційної спроможності університетів України щодо вдосконалення викладання і навчання.
Протягом трьох років (2019 – 2021 рр.) до участі у Програмі планується залучити 30 університетів України.
У межах реалізації Програми передбачено здійснення низки ініціатив, спрямованих на підсилення інституційної спроможності закладів вищої освіти України щодо вдосконалення викладання, зокрема:
- навчання викладачів університетів;
- професійний розвиток представників керівного складу закладів вищої освіти;
- розроблення та реалізація інституційних проектів університетів;
- розроблення Національної електронної платформи «Вища освіта України: кращі практики»;
- підготовка та видання посібника для викладачів університетів та он-лайн курсу для молодих викладачів та ін.
Програма вдосконалення викладання у вищій освіті
1 жовтня 2020 року у Львівському національному університеті імені Івана Франка у межах реалізації проєкту «Програма вдосконалення викладання у вищій освіті» розпочалася Програма професійного розвитку науково-педагогічних працівників «Вдосконалення викладацької майстерності»
3 жовтня 2020 року директор Інституту вищої освіти НАПН України Світлана Калашнікова провела для учасників Програми заняття на тему «Розроблення освітньої програми: політики, рамки, алгоритм, учасники, результати».
6 жовтня 2020 року у Національному технічному університеті «Дніпровська політехніка» у межах реалізації проєкту «Програма вдосконалення викладання у вищій освіті» відбулося відкриття Центру професійного розвитку персоналу НТУ «Дніпровська політехніка».
Учасників заходу з побажаннями успішної діяльності команді Центру привітала директор Інституту вищої освіти НАПН України Світлана Калашнікова.
30 вересня 2020 року в межах реалізації Проєкту «Структурована співпраця в області докторських досліджень (підготовки), підготовки з універсальних навичок та академічного письма в регіонах України» в Інституті вищої освіти НАПН України відбувся семінар для університетів та дослідницьких інститутів – партнерів Проєкту, присвячений питанням колегіального оцінювання (peer-review) розроблених навчальних дисциплін та питанням акредитації освітніх програм з підготовки докторів філософії.
У межах семінару директор Інституту вищої освіти НАПН України Світлана Калашнікова та завідувач відділу науково-організаційної та кадрової роботи Інна Власова зробили доповідь на тему «Забезпечення якості PhD-програм».
Заступник директора з наукової роботи Олена Слюсаренко презентувала досвід Інституту щодо акредитації освітньо-наукових програм з підготовки докторів філософії за спеціальностями «Політика і лідерство у вищій освіті» та «Викладання і навчання у вищій освіті»
1 жовтня 2020 року науковці Інституту взяли активну участь (у тому числі у ролі спікерів) у семінарі «Методика проведення процедури підготовки до акредитації освітньо-наукових програм третього циклу вищої освіти», що відбувся в Національному університеті «Києво-Могилянська академія» за участі членів Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.
6 жовтня 2020 року у межах фінальної конференції команда Інституту представила основні результати виконання Проєкту «Структурована співпраця в області докторських досліджень (підготовки), підготовки з універсальних навичок та академічного письма в регіонах України».
→ сторінка Проєкту
18-20 серпня 2020 р. – Тренінг з управління Проєктом (Робота 7.1).
Участь у тренінгу взяли 19 осіб – представників організацій – партнерів Проєкту.
Програма Тренінгу. Фото
Програма вдосконалення викладання у вищій освіті (навчання викладачів) – другий етап навчання
у рамках Проєкту “Програма вдосконалення викладання у вищій освіті” (2019 – 2021 роки), у травні 2020 року відбулася серія вебінарів, які для учасників Програми провели тренери британської агенції Advance HE
У період з червня по липень 2020 року експерти Інституту вищої освіти НАПН України організували для учасників он-лайн зустрічі, під час яких були обговорені теми:
- Досконале викладання: що це, як цього досягти, як це засвідчити.
- Актуальні проблеми вдосконалення викладання у вищій освіті України.
- Вдосконалення викладання у вищій освіті: принципи та рекомендації ЄПВО.
- Освітній процес у вищій освіті: базові терміни.
- Розроблення освітньої програми: політики, рамки, алгоритм, учасники.
- Робочі програми / описи навчальних дисциплін: кращі практики.
За результатами реалізації 2-го етапу Програми учасники розподілилися на 4 групи відповідно до обраних змістовних пріоритетів:
- Викладач університету (Профіль викладача; Ролі викладача в університеті; Взаємодія з колегами, навички роботи в команді; Взаємодія зі стейкхолдерами; Етичний кодекс викладача; Академічна кар’єра викладача; Професійний розвиток викладача; Зв’язок викладання та досліджень (викладацької та дослідницької діяльності; Академічна доброчесність)
- Планування викладання / навчання (Забезпечення якості вищої освіти (національний, інституційний, індивідуальний рівні; Розроблення / дизайн освітньої програми; Розроблення / дизайн навчальної дисципліни; Розроблення навчальних матеріалів; Зв’язок викладання та досліджень (викладацької та дослідницької діяльності))
- Реалізація викладання / навчання (Взаємодія зі студентами (різноманітність студентської когорти, мотивація, вплив); Індивідуальна та групова робота зі студентами; Організація освітнього процесу: форми та засоби; Методи викладання / навчання; Презентація матеріалів (презентаційні навички); Комунікація зі студентами та колегами (комунікаційні навички); Е – викладання / навчання (ІТ – технології); Моніторинг якості викладання / навчання; Залучення колег до викладання)
- Аналіз результатів викладання / навчання (Оцінювання результатів навчання; Оцінювання якості викладання; Рефлексія; Зворотній зв’язок; Самооцінювання та колегіальне оцінювання викладання).
Наступний період (липень – серпень) учасники Програми працюють у своїх групах над аналізом кращих практик за обраною тематикою.
Проект “Програма вдосконалення викладання у вищій освіті” (2019 – 2021 роки)
Програма вдосконалення викладання у вищій освіті реалізується Інститутом вищої освіти НАПН України у партнерстві з Британською Радою в Україні, за участі британської агенції Advance HE та за підтримки Міністерства освіти і науки України та Національного агентства забезпечення якості вищої освіти.
Мета Програми – підвищення якості вищої освіти України шляхом розвитку інституційної спроможності університетів України щодо вдосконалення викладання і навчання.
Протягом трьох років (2019 – 2021 рр.) до участі у Програмі планується залучити 30 університетів України.
За результатами конкурсного відбору, що проходив на початку 2020 року, до участі у першому циклі Програми увійшли команди 10 університетів, серед яких:
– Запорізький національний університет;
– Київський національний університет імені Тараса Шевченка;
– Львівський національний університет імені Івана Франка;
– Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького;
– Національний університет «Острозька академія»;
– Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя;
– Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»;
– Сумський державний університет;
– Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка;
– Український державний університет залізничного транспорту.
У межах реалізації Програми передбачено здійснення низки ініціатив, спрямованих на підсилення інституційної спроможності закладів вищої освіти України щодо вдосконалення викладання, зокрема:
– навчання викладачів університетів;
– професійний розвиток представників керівного складу закладів вищої освіти;
– розроблення та реалізація інституційних проектів університетів;
– розроблення Національної електронної платформи «Вища освіта України: кращі практики»;
– підготовка та видання посібника для викладачів університетів та он-лайн курсу для молодих викладачів та ін.
Навчання викладачів університетів розпочалося у травні 2020 року з серії вебінарів. Серед запропонованих для обговорення тем такі:
– Використання он-лайн технологій у навчанні.
– Вплив емоцій на ефективність навчання.
– Оцінювання результатів навчання студентів та особливості зворотного зв’язку.
– Як забезпечити інтерактивність під час викладання?
– Способи залучення студентів до активної взаємодії тощо.
Під час навчання в он-лайн режимі викладачі університетів використовують широкий спектр ІКТ-засобів, мають доступ до спеціальної електронної платформи, великої кількості корисних джерел і навчальних матеріалів, активно спілкуються між собою. За результатами реалізації даного он-лайн етапу навчання викладачі університетів – учасників Програми мають проводять для колег міні-заняття, що супроводжуються детальним аналізом і зворотнім зв’язком.