Упродовж двох днів (19 та 20 травня 2025 року) в конгрес-холі Київської школи економіки відбувся захід, організований Альянсом українських університетів.
Всеукраїнський освітній форум «Розвиток людського капіталу в контексті ринку праці: аналіз, допомога, адаптація» зібрав понад 200 учасників у форматі офлайн та онлайн із представників університетів, бізнесу, громадянського суспільства, наукових спільнот, громад та державних інституцій.
До роботи форуму доєдналися представники Інституту вищої освіти НАПН України: завідувач відділу соціальних та інституційних трансформацій у вищій освіті – Алла Гаврилюк, старший науковий співробітник відділу взаємодії університетів і суспільства – Наталія Шофолова, які відвідали форум офлайн та колеги, що були присутні онлайн – провідний науковий співробітник Юрій Вітренко та старший науковий співробітник Вікторія Ворона, які представляли відділ соціальних та інституційних трансформацій у вищій освіті.
Метою форуму стало спільне обговорення змін на ринку праці України та визначення ролі університетів у цих процесах.
Захід розпочався з аналізу ключових викликів, що стосуються залучення до навчання ветеранів, осіб з інвалідністю та дорослих, які не є активними на ринку праці. Ключове питання дискусії полягало в тому, що: чи необхідно ветеранів розглядати як окрему соціальну групу в контексті працевлаштування, чи інтегрувати їх на загальних умовах. Спільнобачення учасників зосередилось на усвідомленні важливості вироблення ЗВО та суспільними інституціями персоналізованого підходу до навчання ветеранів та ветеранок, адаптації освітніх програм до потреб цієї категорії вступників.
Нагадаємо, що Інститут вищої освіти НАПН України реалізує проєкт «Сприяння соціальній інклюзії через залучення учасників бойових дій до безперервної освіти» https://ihed.org.ua/events/proyekt-spryyannya-sots-inklyuziyi/, який коротко презентували учасникам форуму під час нетворкінгу.
Друга панельна дискусія першого дня роботи форуму була присвячена нагальним питанням впливу штучного інтелекту на діяльність науково-педагогічних працівників та учителів, зміні їх ролі та відповідальності в умовах розвитку штучного інтелекту; використання high-tech, цифрових технологій та ШІ в освіті й на робочому місці як бустера людського капіталу.
Другий день роботи форуму охопив питання невідповідності отриманих компетенцій випускниками – потребам ринку праці (skills mismatch). Дискусія стала однією з найжвавіших на форумі: представники академічного середовища, бізнесу та державного сектору дійшли спільної думки, що трикутник «випускник—бізнес—університет» функціонує в різних площинах, і саме ЗВО мають стати лідерами обʼєднання усіх стейкхолдерів для подолання цих розбіжностей.
Активним дискусійним майданчиком стала панель, присвячена питанням розширення університетами можливостей надання мікрокваліфікацій (формування нових навчальних програм тощо) та актуалізації розвитку професійної освіти в Україні в умовах воєнного стану.
Щиро дякуємо Альянсу українських університетів за запрошення, можливість взяти участь у роботі форуму та обговорювати у форматі «світового кафе» актуальні питання розвитку вищої освіти в Україні в умовах глибоких трансформаційних перетворень.