×
9 Переглядів

Міжнародна весняна школа «Інклюзія, соціальна відповідальність та підприємництво. Соціальні інновації для розвитку громад та залучення молоді» (17-21 березня 2025 р.)

Наукова спільнота Інституту вищої освіти Національної академії педагогічних наук України, як співорганізатори Міжнародної весняної школи «Інклюзія, соціальна відповідальність та підприємництво. Соціальні інновації для розвитку громад та залучення молоді», активно долучилася до проведення з 17 по 21 березня 2025 року онлайн сесій школи.

Учасники (близько 250 осіб ) мали  можливість познайомитися з теоретичними і практичними інструментами реалізації третьої місії університетів та їх впливом на розвиток суспільних процесів; отримати досвід запровадження європейських практик соціальних інновацій та соціального підприємництва в освіті;  дізнатися про особливості формування соціальної згуртованості в Україні крізь призму залучення молоді і громад; набути знань про соціальну інклюзію, її види та актуалізацію в умовах російсько-української війни й залучення до цих процесів закладів вищої освіти в Україні; познайомитися з підґрунтям соціальної відповідальності університетів у подоланні кризових станів суспільства.

Запрошеними іноземними спікерами заходів Міжнародної весняної школи були Діана Спулбер, професор Університету Генуї, координатор проєкту Програми Еразмус+ «UNICOM – Університети – громади: посилення співпраці», європейський експерт команди Центру досконалості Жана Монне «Європейські Студії соціальних інновацій в освіті» ESSIE, яка присутнім представила «Європейські практики впровадження третьої місії університетів», та Маркус Лаунер, професор, керівник Інституту сервіс менеджменту (Німеччина), який презентував учасникам практико орієнтований кейс «Соціальні інновації та соціальне підприємництво для спільнот».

Упродовж пʼяти днів онлайн інтенсиву потужна команда науковців Інституту вищої освіти НАПН України з числа представників:
відділу взаємодії університетів та суспільства (Олена Оржель, доктор наук з державного управління, доцент, головний науковий співробітник; Наталія Шофолова, кандидат економічних наук, доцент, старший науковий співробітник);
відділу дослідницької діяльності університетів (Ольга Петроє, доктор наук з державного управління, професор, завідувач відділу);
відділу соціальних та інституційних трансформацій у вищій освіті (Алла Гаврилюк, доктор наук з державного управління, професор, завідувач відділу; Юрій Мєлков, доктор філософських наук, старший дослідник, головний науковий співробітник)
долучилася до забезпечення учасників онлайн стажування практичними інструментами та теоретичними основами з актуальних напрямів роботи Міжнародної весняної школи.

За тематикою «Третя місія та соціальний вплив університетів для розвитку суспільства» у перший день роботи (17 березня) був організований і проведений Круглий стіл з обговорення освітніх політик для посилення третьої місії університетів за участі експертів Міністерства освіти і науки України.

Модератором заходом виступила Олена Оржель, яка також представила доповідь «Основні принципи освітніх політик в умовах кризових станів суспільства». Ольга Петроє познайомила присутніх із основними інструментами «Оцінювання третьої місії університетів із використанням досвіду Італії».

Другий день роботи Міжнародної весняної школи (18 березня) був присвячений європейським практикам соціальних інновацій та соціального підприємництва.

Перед присутніми з доповідями виступили: Наталія Шофолова, представивши німецький досвід «Кейс FHM: інновації та соціальний розвиток Lemgo-city)» та Ольга Петроє, яка розповіла про «Роль університетів як суб’єктів інновацій та соціально-економічного розвитку на прикладі кейсу Університету Латвії».

Третій день роботи Міжнародної весняної школи (19 березня)  охопив тематику соціальної згуртованості та особливостей залучення молоді у процеси взаємодії університетів і громад.

На цю тему були представлені доповіді: «Роль університету у забезпеченні стійкості та соціальної згуртованості суспільства» (Олена Оржель) та «Неформальна освіта як чинник соціального згуртування  громади: досвід Народної вищої школи «Вовчок» на Чернігівщині (Алла Гаврилюк).

Четвертий день роботи  Міжнародної весняної школи (20 березня)  зосереджувався на обговоренні широкого кола актуальних питань, які стосувалися тематики «Соціальна інклюзія – університети та залучення спільнот», та відбувся у форматі круглого столу.  

Важливо відзначити, що на онлайн сесії було представлено результати реалізації  соціального проєкту ІВО НАПН України «Сприяння соціальній інклюзії через залучення учасників бойових дій до безперервної освіти», що виконується в рамках наукового дослідження відділу взаємодії університетів і суспільства «Соціальна інклюзія у сфері вищої освіти у післявоєнний період».

 Завершальний, п’ятий день роботи Міжнародної весняної школи (21 березня) був присвячений тематиці «Соціальна відповідальність університетів як відповідь на соцієтальні виклики».

 Юрій Мєлков представив результати досліджень на тему «Ціннісні підвалини розвитку університетів в умовах соцієтальних викликів», а також  поділився досвідом реалізації соціальної відповідальності Університету Генуї .

Наталія Шофолова проінформувала про «Розвиток інновацій як соціальну відповідальність університету на прикладі університету Лунду, Швеція».

 Перший етап проведення Міжнародної весняної школи за участю когорти науковців Інституту вищої освіти Національної академії педагогічних наук України показав високий рівень залученості колективу до фундаментальних досліджень за актуальною для сфери вищої освіти тематикою; засвідчив про ініціювання інноваційних соціальних проєктів та  згуртування українських учених, представників органів державної влади та органів місцевого самоврядування, громадських організацій до спільнотворення важливих питань сьогодення.

З 24 березня по 18 квітня 2025 року триватимуть наступні етапи реалізації Міжнародної весняної школи, що дозволять усім зареєстрованим учасникам успішно завершити навчання та пройти онлайн стажування в Університеті Генуї.